Sunday, March 22, 2009

Earth Hour 2009


Earth Hour adalah sebuah acara tahunan peringkat antarabangsa yang diadakan oleh WWF (World Wide Fund for Nature/World Wildlife Fund), ia diadakan setiap Sabtu terakhir bulan Mac, yang meminta setiap rumah dan pejabat untuk mematikan lampu yang tidak diperlukan dan peralatan elektrik selama satu jam untuk meningkatkan kesedaran akan perlunya mengambil tindakan menghadapi perubahan iklim.

Ianya dirintis oleh WWF Australia dan Sydney Morning Herald tahun 2007, dan menjadi ikutan dunia pada tahun 2008. Earth Hour berikutnya akan dilakukan pada hari Sabtu, 28 Mac 2009 pukul 8:30 malam, waktu tempatan

Pada waktu ini, 80 negara dan 750 bandar 'bergabung dengan Earth Hour 2009', satu peningkatan yang drastik dari orang-orang yang turut serta di 35 negara untuk Earth Hour 2008. 1 bilion 'suara' adalah tujuan utama untuk Earth Hour 2009, dalam konteks menjelang Konferens Perubahan Iklim Bangsa-Bangsa Bersatu 2009.

Acara ini adalah bertujuan mengurangkan pengeluaran karbon dan pengurangan penggunaan elektrik secara keseluruhan. Perlu diketahui bahawa Earth Hour sangat mirip dengan Earth Day Energy Fast, yang sejak 1991 hingga 2007 yang merencanakan tidak menggunakan tenaga buatan setiap kali Earth Day. Earth Day Energy Fast ditutup tahun 2008 setelah pengasasnya menyatakan "sudah terlambat" untuk kempen seperti ini untuk memberikan impak yang bermakna.

Konferen Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Perubahan Iklim di Bali menjadikannya jelas bahawa penandatangan Protokol Kyoto menyetujui bahawa pengurangan pengeluaran karbon mulai 25 hingga 40% dapat dilakukan pada 2020 untuk mengurangi impak pemanasan global yang mengakibatkan peningkatan aras laut dan masalah lainnya.

Dalam konteks tersebut Earth Hour merupakan satu titik tolak terbaiknya untuk menyedarkan kembali manusia untuk maju ke tahap berikutnya seperti beralih ke tenaga hijau dari sumber seperti tenaga angin dan tenaga solar dan tidak menggunakan elektrik yang dihasilkan melalui pembakaran bahan bakar fosil seperti arang batu, gas asli dan petroleum.

Apa yang kita harus buat pada Sabtu, 28 Mac 2009 pukul 8:30 malam?

  • Tutup peralatan elektrik seperti lampu, kipas, komputer dan sebagainya. Itupun jika penggunaan waktu tersebut adalah tidak penting pada waktu itu.
  • Ajak rakan-rakan untuk menyertainya sekali.
  • Sebarkan kepada semua rakan-rakan anda, keluarga, jiran dan sebagainya.





Marilah sama-sama kita jayakan usaha yang murni ini, walaupun nampak kecil dan tidak bermakna, tetapi jika semua orang terlibat ia akan membawa impak yang besar pada keseluruhannya.

Tetapi awas, haruslah diingat jika rumah atau kawasan anda selalu terdedah pada bahaya contohnya kerap berlaku kecurian, tutuplah lampu yang perlu sahaja dan janganlah bergelap segelap-gelapnya dan mengundang bahaya kepada diri sendiri.

Akhir sekali, apa salahnya pada waktu itu kita menutup sebentar lampu, komputer, televisyen, radio dan perkakas elektrik yang lain dalam masa satu jam sahaja. Semoga ia memberi impak dan makna yang besar kepada kita.

Sekian, adios......

p/s: yang kaler biru-biru tu aku ambil dari wikipedia.

3 comments:

TEACHER OF SOMEONE said...

sama-samalah kita memberikan sokongan agar pemanasan global dapat dikurangkan..

Anonymous said...

time kaseh diatas info yg sgt bergune ni...

adyri said...

ye, mari kita bergelap hari sabtu ni. sekejap je, sejam je pun.