Thursday, June 3, 2010

Jamboree Budaya Serumpun Indonesia Malaysia Bah.1



Assalamualaikum wbt...

Saya akan ke Pagaruyung, Indonesia untuk mengikuti Jamboree Serrumpun Indonesia-Malaysia bermula 6-14 Jun 2010. Jamboree tersebut bermula dari 8 Jun hingga 12 Jun, kami delegasi dari Johor bertolak awal menaiki feri dari Dumai ke Indonesia.

Tidak banyak maklumat yang dapatt dikongsikan bersama kerana saya tidak pernah ke sana dan inilah Jamboree Pengakap yang pertama dalam hidup saya menyertainya. Zaman sekolah dahulu tidak mempunyai kesempatan dari segi kewangan dan juga guru-guru tidak banyak membantu saya untuk terus aktif dalam pengakap.

Antara aktiviti-aktiviti yang akan dijalankan pada jamboree tersebut adalah:

Seni tradisional Minangkabau, seperti Tari Piring di Atas Kaca, Tari Piring di Atas Telur, Tari Pasambahan, Lukah Gilo, Dabuih, Randai, Saluang Dendang, nyanyi Minangkabau dan Pacu Jawi. Semua dikemas dengan sangat menarik sehingga seluruh peserta jambore akan mengenal dan merasakan lansung seni budaya tradisional Minangkabau itu. Bahkan juga akan disuguhkan demonstrasi alat musik tradisional serta seni bela diri pencak silat beserta filosofinya.
Sumber

Hanya sekadar ini sahaja untuk kali ini, nantikan masukan kedua saya nanti....

No comments: