Monday, September 7, 2009

Majlis Berbuka Puasa Askar Wataniah Rejimen 515

Assalamualaikum Wbt...

Latihan Tempatan terbaru yang saya ikuti bagi askar wataniah di Kem 515 adalah Majlis Berbuka Puasa bersama-sama. Majlis itu diadakan pada hari sabtu yang lepas.
Sabtu: 5/9/09

Kami berkumpul 10.30pg di kafe maktab, menunggu semua orang hadir untuk bergerak sama-sama ke kem. Sepatutnya kami dikehendaki datang seawal 7.30 pagi lagi, tapi kami tidak sanggup dan berpakat ramai-ramai untuk datang lewat sedikit.

Pada kebiasaannya latihan pada hari sabtu bermula pada jam 2 petang dan pada hari tersebut ramai juga yang datang pada waktu tersebut malahan ada yang lebih lewat.

Pada jam 2.30 kami semua berbaris untuk menerima penugasan hari ini. selepas itu kami membantu apa yang patut untuk majlis berbuka puasa seperti mengatur cawan dan pinggan, susun kerusi dan sebagainya.

Sempat bergambar bersama Wan

Selepas itu naik ke bilik sambung tidur. Kami dikehendaki berkumpul semula pada jam 6 ptg berpakaian lengkap baju kebangsaan. Majlis berbuka puasa ini seperti kebanyakan acara berbuka puasa yang lain juga, kami berbuka dengan kuih-kuih dan air dahulu sebelum makan makanan berat selepas sembahyang maghrib.

Menu berbuka adalah nasi putih, ikan goreng, daging masak lemak, kerabu, sayur campur dan buah tembikai. Selesai berbuka, sembahyang isyak dan terawikh bersama-sama dan moreh.

Selepas acara inilah bermula kehidupan askar yang menjadikan saya sedikit malas. Acara kemas-mengemas. Semua barang yang telah digunakan untuk acara berbuka tadi hendaklah dikemas semula. Meja, kerusi, kain, pinggan, gelas hendaklah di simpan di dalam stor semula. Bayangkan persediaan untuk acara ini dilakukan selama seminggu dan 'di runtuhkan' hanya tidak sampai 2 jam.

Semasa berbaris untuk bersurai, saya dan 2 lagi rakan ditugaskan untuk bertugas di 'mass pegawai' waktu sahur nanti. Kami bangun dan pergi dan bila sampai ada staff mengatakan bahawa kami tidak perlu bertugas. Hmm, bengang juga selepas bangun awal pagi untuk bertugas tapi diarahkan untuk tidak buat apa-apa.


Selepas itu kami ke dewan makan untuk bersahur. Biarpun awal lagi tetapi saya sudah tidak sanggup untuk bangun lagi.

Ahad: 6/9/09

Jam 8 pg berbaris untuk pemberian tugas. Masih ada kerja yang belum dibereskan. Saya ditugaskan ke Kem Sg besi menghantar kerusi VIP yang digunakan sewaktu berbuka semalam.

Balik sahaja dari Kem Sg Besim saya dimaklumkan bahawa sudah boleh pulang kerana sudah tamat latihan. Hmm, what a day! Tidak mengapalah, selain menambah sedikit pahala (dapat pahala ke kalau kita rasa terpaksa?) dapat juga menambah duit poket yang hampir kekeringan ini.

Walaupun lambat lagi untuk masuk, RM80 sangat bernilai dikala kekeringan duit. Hahaha, nampak sangat saya pergi latihan untuk duit. Tidaklah, sebenarnya saya memang minat dengan askar ni. Lagi-lagi bila buat outdoor activity, lagi seronok. Walaupun penat tapi rasa puas dan berbaloi.

Sekian untuk kali ini, adios.....

3 comments:

insan pendidik said...

Salam,

blog yang menarik...teruskan berkarya. Selamat berpuasa.

Unknown said...

RM80 pun stilllagi kita panggilduit...hehehe

adyri said...

ye zila, tapi xtau la bile masuk.