Friday, April 9, 2010

Derma Darah 2

Assalamualaikum Wbt...

Sewaktu tengah bersembang-sembang antara 3 orang rakan di kedai makan, terbit lah cerita ini:

Jom gi derma darah nak? Saya menanyakan kepada Usop.

Jom. Aku dah lama tak gi ni. Badan pun dah rasa berat. Tambah usop lagi.

Ok, set. Kau nak pergi bila?

Hari Jumaat petang lepas sembahyang. Ok?

Boleh, nanti apa-apa hal aku sms kau.

Saya pernah menulis artikel tentang derma darah awal Januari tahun lepas di sini. Itu di Pusat Darah Negara(PDN), kali ini saya ingin bercerita semasa saya menderma di Hospital Kulai Besar, Kulai, Johor.

Begitulah perancangan yang telah di atur dan ditetapkan oleh Allah swt dan dilaksanakan oleh kami berdua pada petang tadi. Setelah sekian lama tidak menderma, terdetik dalam hati rasa ingin berbakti kepada orang lain.


Pusat derma darah di Hospital Kulai sememangnya kecil jika dibandingkan di PDN, Kuala Lumpur. Tetapi keramahan staff ataupun nurse yang bertugas disitu haruslah dipuji. Beliau sememangnya seorang yang peramah. Beginilah sikap yang kita mahu sewaktu berinteraksi dengan penderma. Walaupun bertugas berseorangan dengan jumlah katil hanya dua unit sahaja, ternyata dengan pengalaman yang ada beliau dapat menjalankan tugas dengan baik.

Akhir sekali, kepada sesiapa yang berminat untuk menderma, silalah mengunjungi Hospital ini pada hari bekerja sahaja. Hari cuti seperti hujung minggu, cuti am dan sebagainya tutup. Mendermalah untuk kebaikan anda dan juga orang lain.

Sekian, adios.....

No comments: