Monday, February 9, 2009

Seminar ESQ



Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani



Apa yang ku hendak ceritakan tentang ESQ ini? Apa itu ESQ? Macam pernah dengar, tapi dimana ya? Itulah yang bermain-main di fikiran pembaca sekarang ini. Apa yang terbuku dihati ini ingin kuceritakan kepada semua agar boleh juga sama-sama mengikuti ESQ training ini. Bukan kerana aku akan dapat keuntungan darinya melalui recomendation, malah sumpah tidak ada semua itu. Tetapi, bagaimana ingin kusampaikan bahawa ESQ training ini adalah lain daripada yang lain. Ia tidak sama dengan seminar-seminar dan kursus-kursus yang telah anda jalani sebelum ini. Ia lebih kepada pembangunan jiwa, iaitu spiritual anda.

ESQ adalah Emotional Spiritual Quotion. Kalau sebelum ini kita selalu dengar dan ada yang membaca mengenai IQ (Intelligent Quotion) dan EQ (Emotional Quotion), tapi kali ini adalah ESQ. Seminar ini atau latihan ini adalah diasaskan oleh Dr Ari Ginanjar Agustian berdasarkan model The ESQ Way 165. Ia akan membimbing kita secara sedar untuk membina karakter and prinsip-prinsip hidup sepanjang hayat.

Bagi yang pernah membaca mengenai ini, ramai tokoh-tokoh membicarakan mengenai IQ yang tinggi tidak akan menyebabkan seseorang itu berjaya. Ini adalah kerana EQ akan memainkan peranan yang penting. Sebagai satu contoh, jika sesorang itu sememangnya seorang yang pandai, tetapi tidak tahu menghormati orang lain, tidak ada integriti, penipu dan sebagainya ia tidak akan menjamin seseorang itu akan berjaya.

Pada zaman sekarang ini, kepentingan EQ telah dikenali oleh syarikat-syarikat antarabangsa. Mereka tahu IQ tidak akan menjamin kejayaan syarikat tetapi EQ akan membezakannya. EQ akan menjawab persoalan How do you feel? Yang menjadi masalahnya adalah adakah kita jujur pada diri sendiri? Kerana apa kita perlu menjadi jujur? Dan untuk apa kita harus menjadi jujur?

Pernahkan kita bertanya kepada diri sendiri siapakah aku sebenarnya? Pernahkah kita terfikir untuk apa dilahirkan di dunia ini? Jika ada, nah ESQ lah jawapannya! Sangat sukar untukku menerangkan dengan panjang lebar mengenai ESQ ini. Satu-satunya seminar yang anda tidak perlu mencatat, hanya pinjamkan telinga dan mata anda serta perhatian anda untuk memahaminya. Ia menggabungkan sains, psikologi, pengurusan, sufisme untuk memberikan pengalaman latihan kepada minda anda, badan anda dan juga jiwa anda serta lain dari yang lain. Tambahan lagi dengan penggunaan alat-alat multimedia dan sistem bunyi yang canggih.

Pada hari sabtu dan ahad yang lepas, aku telah pergi ke bangunan Matrade dimana berlangsungnya seminar ESQ angkatan ke-27. Aku pergi untuk recharge/refresh semula. Inilah kelebihan seminar ESQ ini, selepas anda menjalani training ini anda secara automatik menjadi alumni. Jadi anda juga layak untuk pergi recharge/refresh semula dengan percuma. Tidak perlu apa-apa bayaran pada bila-bila masa anda ada kelapangan. Ia adalah satu pelaburan jiwa untuk seumur hidup.Selain itu juga, ESQ ini sesuai untuk semua agama, semua kaum dan semua bangsa.


ESQ Training KL 27


Welcome to Matrade


Cantik tak?
Bangunan tu...bukan aku..



Masa ni aku dah nak balik

Sekadar itu untuk kali ini. Adios.......