Tuesday, March 24, 2009

Aku & Praktikum


Assalamualaikum wbt...

Praktikum yang akan aku jalani akan berlangsung selama dua bulan bermula 2 April ini. Memang tidak lama lagi lebih kurang seminggu lebih sahaja. Apa yang aku lakukan? Langsung tidak ada persediaan dari segi mental dan fizikal. Aku pasrah. Rasa kelakar bila cakap aku pasrah. Tapi itulah hakikatnya, aku memang tidak membuat persediaan langsung. Harap-harap sempat lah mencari-cari bahan untuk masuk ke kelas nanti.

Mengajar manusia tidaklah seperti mengetuk-ngetuk mesin di bengkel atau menaip-naip papan kekunci di komputer unutk memberi arahan. Itulah sukarnya manusia dan indahnya manusia. Membentuk manusia supaya menjadi manusia yang sebenar-benarnya adalah sukar.

Aku berharap aku berupaya menjadi pendidik yang mampu membawa perubahan kepada anak didiknya. Bagiku, pengalaman adalah ilmu yang sangat kritikal kepadaku sebagai bakal guru yang akan keluar mengajar tahun hadapan.

Serupa inikah bakal sekolah pertamaku yang akan ku berbakti?

Rasanya sangat sekejap lima tahun setengah, masa yang diperuntukkan untuk memperoleh sekeping kertas yang mengiktiraf karierku sebagai seorang guru. Sekeping kertas yang membezakan tahap pendidikan dan profesional seseorang. Untuk mendapatkannya, akan diadakan satu majlis besar-besaran dengan orangnya memakai jubah yang selalu bertukar empunya setiap tahun. Kaum keluarga dari jauh sanggup datang menemani sang anak atau abang, mahupun kakak menerima sekeping kertas keramat ini.

Balik semula dengan praktikum, aku akan membuat praktikum pertamaku di Sekolah Kebangsaan Sungai Lui, Hulu langat. Rasa berdebar-debar juga, namu dengan kehadiran rakan seorang lagi yang sama-sama menjalani praktikum menyebabkan aku kurang debarnya.

Iyalah, kalau berbanding seorang diri, berteman lebih meyakinkan. Aku ni memang susah untuk menjadi seorang yang peramah. Susah! Mungkin ada yang tidak percaya yang aku ni tidak berapa peramah. Agak susah untuk aku memulakan sesuatu perbualan jika orang lain tidak memulakannya dahulu.

Tapi, jika sudah kenal insya allah memang tidak ada masalah. Bagiku peramah ini amat penting bagi orang baru, supaya tidak nampak sombong di mata orang lain. Harap-harap aku boleh ubah perangai aku ini. Susah memang susah.

Semoga praktikum ini dapat memberikan aku sebanyak mungkin ilmu yang diperlukan sebagi seorang guru. Amin..

Adios.....

No comments: