Monday, March 9, 2009

Apa Aku Buat?

Assalamualaikum Wbt.

Ada beberapa aktiviti yang aku buat minggu lepas dan 2 minggu lepas. Tak sempat nak kemaskini, jadi minggu ini ada cuti lebih satu hari bolehlah aku kemas kini blog ini.

Konvensyen Patriotisme Remaja 2009: 26 Februari 2009

PICC tersergam indah di atas bukit

Konvensyen ini diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), Putrajaya. Sebenarnya aku sendiri yang menawarkan diri untuk menghadiri konvensyen ini setelah membaca notis. Walaupun institut telah menentukan wakil kelas mana yang harus hadir, aku dengan rela hati menawarkan diri untuk menghadirkan diri.

Lebih kurang 2000 peserta terdiri dari pelbagai agensi

Selain untuk menambahkan ilmu di dada, tujuanku yang lain adalah untuk pergi sendiri ke PICC. Itulah kali pertama aku pergi ke PICC. Itu yang menyebabkan aku menawarkan diri untuk hadir. Secara kebetulan pula kuliah tidak ada hari itu, jadi senanglah untuk 'melencong'.

Suke la tu! Boleh masuk PICC.

Memang banyak ilmu yang aku dapat hari itu, antaranya ialah untuk mengekalkan perpaduan sesuatu kaum haruslah memahami sesuatu kaum. Sangat senang jika kita memahami budaya sesuatu kaum itu sendiri sebagai contoh waktu magrib bagi orang Melayu adalah sangat penting kerana masanya yang singkat. Kita seboleh-bolehnya tidak mahu menerima sebarang tetamu pada waktu itu kerana ingin menyelesaikan beberapa aktiviti seperti mandi, makan malam dan tentunya sembahyang magrib. Jadi kaum lain haruslah memahami perkara seperti ini.

Lampu dalam dewan utama, cantik tak?

Begitu juga dengan kaum Melayu harus memahami budaya masyarakat yang lain. Tetapi kita tidak cukup memahami budaya dan cara hidup kaum yang lain kerana pendedahan dengan kaum yang lain adalah terbatas.

Contoh yang paling mudah adalah di sekolah. Kita telah dipisahkan sejak kecil lagi dengan sekolah satu jenis. Walaupun sekolah kebangsaan adalah untuk semua kaum, tetapi kaum yang dominan adalah melayu. Begitu juga dengan SJKC dan SJKT.

Kesimpulannya, semua kaum harus bercampur-gaul untuk memahami antara satu sama-lain untuk membuang persepsi negatif sesama sendiri dan mengekalkan perpaduan.


Konsert Gema & Rasa: 5 Mac 2009

Ini juga adalah kali pertama aku masuk ke Dewan Filharmonik Petronas (DFP). Telah lama aku berniat untuk masuk ke dewan ini untuk menikmati konsert atau bunyi-bunyian yang dihasilkan di dalam dewan ini.

Senyum!!!

Pada mulanya, aku ingat dewan ini adalah besar tetapi rupa-rupanya tidaklah sebesar yang aku imaginasikan. Dewan di Istana Budaya adalah lebih besar jika dibandingkan dengan DFP ini. Cuma besar sedikit dari dewan Institutku.

Satu persembahan yang mengasyikkan melalui kolaborasi tari dan muzik daripada Kumpulan Seni Persembahan Petronas (KSPP) yang sentiasa mencari kelainan dalam persembahan. Kali ini, 10 orang kareografer muda KSPP mencipta gerak tari baru yang dikembangkan secara kreatif daripada gema rentak Melayu asli, inang, joget, masri, gerak etnik Borneo, India klasik dan sentuhan oriental Cina dengan iringan muzik komposisi baru daripada sembilan komposer KSPP.

Aku, Afiq, Tabis dan Faizal, empat orang semuanya yang menonton konsert ini. Kami duduk di tempat yang paling depan sekali kerana tempat itu adalah antara yang paling murah dan tidak ada orang yang beli lagi. Mula-mula ingat macam tidak seronok la duduk di depan ni, tapi bila tarian Kuda Kepang memulakan konsert semua orang terpegun kerana dapat lihat dari dekat penari-penari menari.

Segala lenggok tari, ekspresi muka dan badan dapat dihayati dengan lebih dekat dan teliti. Cuma ada satu kekurangan apabila duduk di depan, kita tidak dapat melihat sesuatu persembahan itu secara keseluruhan. Bentuk dan formasi itu kita tidak dapat lihat sepenuhnya kerana jarak terlalu dekat dengan pentas. Cuma boleh fokus kepada dua atau tiga penari pada satu-satu masa.

Tapi tidak mengapa, oleh kerana pertama kali kami semua masuk ke DFP ini. Insya allah, lain kali aku akan datang lagi.

Gunung Nuang lagi: 7 & 8 Mac 2009

Baru je minggu lepas naik G.Nuang, minggu ni naik lagi tapi sampai Kem Lolo saja. Trip kali ini adalah bersama dengan geng-geng wataniah IPGM Kampus Pendidikan Teknik. Aku memang merancang untuk sampai di Kem Lolo, berhenti di situ untuk makan-makan, mandi-mandi dan rilek-rilek. Berkelah la orang kata kan.

Memang seronok mandi di Lolo, airnya memang sejuuuk! Sangat segar. Jadi siapa-siapa yang berminat boleh lah pergi ke Kem Lolo ni. Kena la trekking dulu dan selepas tu mandi-manda. Memang tak rugi la.