Tuesday, March 31, 2009

Earth Hour: TNB catat kejatuhan guna tenaga


Assalamualaikum...
Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha pengasih..

Alhamdulillah, Earth Hour yang telah dilaksanakan pada hari sabtu yang lepas membawa sedikit perubahan dan kesedaran kepada semua penduduk di Malaysia ini. Hal ini adalah kerana TNB mencatat kejatuhan penggunaan tenaga pada hari tersebut. Berikut adalah petikan dari akhbar Utusan Malaysia:

KUALA LUMPUR 30 Mac - Tenaga Nasional Bhd. (TNB) hari ini berkata, ia menerima kenyataan bahawa kempen Earth Hour bertujuan baik walaupun penggunaan tenaga elektrik jatuh sebanyak 550 megawatt (mw), bersamaan dengan 14 juta mentol kalimantang yang berkuasa 40watt setiap satu.

"Sementara penurunan kecil dalam permintaan akan menyebabkan sedikit kekurangan dalam hasil, kami menerima kenyataan bahawa kempen itu mempunyai tujuan yang baik," kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Seri Che Khalib Mohamad Noh dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Katanya, semasa tempoh sejam inisiatif pemeliharaan tenaga (8.30 malam hingga 9.30 malam) Sabtu lepas, kakitangan TNB sentiasa berwaspada terhadap sebarang masalah operasi.

"Semuanya berjalan lancar dan kami mampu memberikan reaksi kepada permintaan yang sedikit rendah tanpa menimbulkan gangguan dalam operasi." katanya.

Katanya, TNB tidak menyangka dengan sokongan dan penghargaan yang ditunjukkan oleh kebanyakan pelanggan mereka berhubung kempen yang disertai oleh masyarakat di seluruh dunia.

"Permintaan memuncak begitu cepat pada pukul 9.30 malam mengikut pola permintaan yang biasa pada petang Sabtu," katanya

KLCC sebelum

KLCC selepas

Aku harapkan ini akan memberikan kesedaran kepada semua pihak agar dapat menjaga Bumi yang kita duduki ini dengan sebaiknya. Marilah kita supaya tidak mencemarkan alam ini. Contoh yang paling mudah adalah dengan menutup suis lampu atau kipas apabila tidak digunakan. Atau tidak membuang sampah ke dalam sungai.

Pernah tak kita pergi ke tepi sungai atau laut, apa yang dapat kita lihat? Ya, sampah yang penuh di tepi-tepi pantai. Mungkin ada yang berkata, "Eh, mana ada sampah dekat tepi pantai! Aku pergi tengok cantik je, bersih je" Yang kita pergi tu dekat pantai atau tempat pusat peranginan yang mana memang ada orang yang menjaganya.

Setiap hari ada orang yang sapu sampahnya. Cuba pergi ke pantai yang tidak berapa terkenal, yang tidak ada orang menjaganya. Mesti penuh dengan sampah terutamanya plastik-plastik makanan yang dibuang merata-rata tempat.

Jika kita pergi berkelah, tidak kiralah dimana-mana pun, sila pastikan kita membuang sampah di tempat yang disediakan. Jika tidak ada tong sampah di sekitar kawasan tersebut, apalah kiranya kita membawa balik sampah tersebut. Apabila sampai di rumah atau di pertengahan jalan bertemu tong sampah, barulah kita buang sampah tersebut.

Sekian saja kelas sivik hari ini. Lain hari kita sambung lagi ye.

Adios....

p/s: Hari khamis ni start praktikum, mungkin blog ini akan bersawang dan mungkin juga tidak. Tengoklah bagaimana nanti.

No comments: