Tuesday, March 10, 2009

Teater Sirah Junjungan; Tahajud Cinta

Salam,

Malam tadi aku pergi menonton teater Sirah Junjungan; Tahajud Cinta karya Erma Fatima. Karya yang mengisahkan sejarah Rasulullah saw dari sebelum baginda lahir hinggalah baginda wafat. Padaku memang berbaloi bagiku menonton teater ini walaupun harga tiket tidak dapat diskaun pelajar, namun bagiku ia tetap berbaloi.


Amat jarang teater islamik dipentaskan di Malaysia ini, lagi-lagi di Istana Budaya. Jadi aku ambil kesempatan untuk menontonnya. Kalau di ikutkan tiketnya yang berharga Rm31.50 agak mahal bagiku, tapi apalah sangat harganya untuk aku menyemai rasa cinta pada junjungan besar nabi Muhammad yang amt dikasihi.

Barisan pelakon teater muzikal Sirah Junjungan bergambar
kenangan bersama Menteri di Jabatan Perdana Menteri,
Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi. (mstar)


Memang ada orang berkata bahawa teater ini membosankan kerana jalan cerita yang tidak menarik. Aku memang pelik orang yang berkata begini, ini adalah sejarah nabi Muhammad dan tidak harus ada tokok tambahnya. Apa yang dimaksudkan 'menarik ' oleh golongan ini pun aku tidak tahu.

Apa yang best:
  1. Malam tadi memang ramai orang-orang besar negara dan artis-artis yang datang. Antaranya, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Zahid Hamidi, Pengarah Jakim, Pengasas ESQ Dr Ari Ginanjar Agustian dan lain-lain lagi.
  2. Latar muzik yang hebat kerana diiringi oleh Orkestra Simfoni Kebangsaan.
  3. Nyanyian yang sangat merdu, secara kebetulan Siti Nurhaliza turut menyanyi pada malam tadi sedangkan jadual beliau adalah pada hari lain. Mungkin kerana orang besar negara turut menonton menyebabkan beliau menyanyi. Tidak lupa juga kepada Salleh (Brothers) dan juga Jamal Abdillah. Memang persembahan yang mantap dari mereka berdua.
  4. Lakonan yang berjaya oleh para pelakonnya.
Bilal Bin Rabah di seksa kerana memeluk islam (sumber)

Para pemimpin Quraisy bermesyuarat
bagaimana untuk membunuh Muhammad

Orang Arab Quraisy sanggup memecah masuk
ke rumah nabi Muhammad untuk membunuh beliau,
tapi apakan daya Ali berada di atas katil

Apa yang tak best:
  1. Pergerakan pelakon yang tidak teratur, keluar masuk probs yang tidak menarik. Kena menuntut dengan Tiara Jaquelina ni.
  2. Sebutan arab yang tidak betul antaranya ialah apabila mengucap kalimah syahadah tidak tepat sebutannya. Bahaya ni, dah lama jadi orang islam takkan la mengucap pun tak reti kan?
  3. Ada sesetengah baju yang digunakan tidak menunjukkan suasana sebenar orang arab pada zaman tersebut. Baju mereka terlalu cantik untuk beberapa babak.
  4. Dialog yang panjang, mudah menyebabkan penonton bosan.
  5. Beberapa kareografi tarian yang tidak selaras atau serentak yang mencacatkan pergerakan. Mungkin tidak cukup masa latihan.
Walaupun tidak menerima tajaan dari syarikat-syarikat besar, hasrat Erma untuk meneruskan teater ini haruslah dipuji. Semoga pementasan yang akan datang akan lebih menarik lagi.

Sekian, adios...

3 comments:

Anonymous said...

cerite ttg nabi sendiri dianngap kurang menarek?
manusia semakin jauh dr jalan kebenaran...
carilah jalan pulang...

Anonymous said...

hye..

dak iptek?

karl dak ipik-UM

mlm ni karl & kengkawan akan menonton teater ini.. kami bli tiket rm100 atas dasar membantu kak erma & untuk menghayati sirah nabi

adyri said...

tukangbuatsushi: nak buat mcm mn, manusia zaman sekarang.

mohdhaiqal: yup, dak iptek. sory lmbt reply. cuti-secutinya. no internet at home(of course).