Sunday, June 7, 2009

Membilang hari

Assalamualaikum wbt....

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

Program apa?
Lawatan + jalan-jalan
  • Pergi Brisbane: lawat QUT (Quensland university of Technology) universiti aku berkolaborasi
  • Pergi Gold Coast : Jalan-jalan makan angin + buang duit
Nak harapkan dapat belajar disana jangan harap lah. Dah la tak fasih cakap omputih, ada hati nak belajar kat sana. Result SPM pun tak seberapa. Ini pun kira untung belajar di Maktab dapat berkolaborasi dengan QUT.

Kalau tidak, kempunan ajalah.

Bila nak pergi?
Hari Ahad, 14 Jun

Naik Apa?
Moto boleh tak? Heheehee
Naik Kapal la, kapal apa lagi.. yang boleh terbang tu.. (jawab la sendiri ye)

Dengan siapa?
Kawan-kawan + Lecturer = 26org

Berapa kos?
Tiket pergi & balik + penginapan + pengangkutan + makanan = RM3000
Tak termasuk:
  • pasport = RM300
  • Vaksin influenza = RM50
  • Tunai = RM 1000 (lebih kurang AUD350)
  • Dll = RM200
Jumlah keseluruhan (anggaran sebelum pergi) = RM4550

Wau!!! Banyaknya duit aku? Ni baru first time kira ni. Apa yang pasti aku tak bawak banyak duit (setakat AUD350 apelah sangat), so no shopping ok! Setakat souvenir yang kecil-kecil tu boleh lah kot.Tunai yang dibawa digunakan untuk yang penting2 saja.

Mana aku dapat duit?
  • UKM Dietary = RM2000
  • Savings (duit elaun, elaun buku, elaun wataniah etc.)
FAMA (father & mother) tak masuk campur ye. Aku guna semua duit aku sendiri. Kalau difikirkan sayang memang lah. Tapi aku fikir bila lagi aku boleh pergi jika tidak kali ini. Terpulang lah, masing-masing punya fikiran.

Apa yang pasti aku dah bayar untuk semua perkara di atas. Ini adalah kali pertama aku betul-betul pergi oversea. Sebelum ni hanyalah over the sea (Sabah & Sarawak). Tak nak jauh lagi kan pergi oversea first time, orang lain gi Singapore atau Indon je. Aku ni sampai ke negara kanggaroo.

Doakan kami semua selamat pergi dan selamat kembali. Tiada yang sakit terutamanya sekarang ni wabak selesema b**i ataupun AH1N1.

Banyak berjalan, jauh pemandangan

Aku setuju dengan ayat di atas, memang banyak ilmu yang kita dapat apabila dapat melawat ke tempat- tempat yang belum pernah kita pergi terutamanya luar negara. Aku banyak membaca mengenai pengalaman-pengalaman mereka-mereka yang pernah berada di luar negara, banyak ilmu yang mereka dapati. Tidak kira dari apa segi pun, cara befikir, kelakuan dan budaya mereka pasti berbeza dengan kita. Walaupun tidak banyak, pasti ada perbezaan itu.

Jika ia positif, ambillah semuanya dan jangan tinggal sedikit pun. Jika negatif, buang jauh-jauh sampai tak terlihat. Kerana itulah aku tidak sayang duit aku yang tidak berapa nak banyak itu untuk ke Australia. Aku boleh guna duit itu untuk aku mula-mula posting nanti, mesti nak pakai banyak duit. Atau orang kata boleh pergi umrah dan lain-lain lagi. Tapi aku tetap dengan pendirian aku.

Duit boleh dicari semula, pengalaman tidak boleh dibeli. Walaupun ada yang berkata"ala nanti sudah bekerja boleh pergi jugak", ya tapi bila? Siapa nak atur? Murah ke? Ada masa ke? Berkesempatan ke?

Terima Kasih

Terima kasih kepada rakan-rakan yang bertungkus lumus menjayakan program ini.
  • Syukri-pengerusi, orang yang mencadangkan dan mencari ajk awal untuk manjayakan program ini.
  • Afiq - orang paling penting, selaku pengelola program ini. Kalau tiada afiq tak taulah sampai mana program ini.
  • Ridhuwan (kalau salah eja jgn marah ya) - kalau takde ko, tak dapat la naik MAS harga murah.
  • Semua AJK - yang keje secara senyap mahupun kaki tumpang (cam aku le), terima kasih semua.
Sesiapa nama yang tidak ditulis, minta maaf la. Itu saja yang terlintas setakat ini.

Adios....

2 comments:

Bat said...

Dik, kanggaroo sekoq!

Hahahaha

adyri said...

boleh... blah
aku xnak kene tangkap ngan polis australia nanti. tak pasal2 jd warga penjara australia free2 je.
bat, hang sruh la en khir ke, pn maznah ke, diorang dh idup lame dh. mn tau bleh tlepas kan. huhuhuhu