Tuesday, June 30, 2009

Action vs Value


Assalamualaikum wbt...

Jika anda tengok wayang atau filem, apakah kriteria yang akan anda pertimbangkan untuk menontonnya?

1. Banyak Aksi

Kebanyakan filem Hollywood menyajikan aksi-aksi yang menarik dengan teknik imej janaan komputer (CGI) yang canggih. Dengan kos sebuah filem menyamai atau lebih dari kos produksi jumlah terkumpul semua filem di Malaysia dalam masa setahun.

Memang seronok menonton filem begini, seperti filem terbaru Transformer: Revenge of the Fallen. Pelbagai aksi dapat ditonjolkan seperti letupan-letupan yang bombastik, lompat sana, lompat sini, terbang sana terbang sini dan sebagainya.

2. Cintan-Cintun


Kebanyakan filem-filem Melayu terutamanya mengutamakan tema seperti ini. Kadangkala digabungkan dengan unsur humor di dalamnya. Setiap filem yang diterbitkan pasti mempunyai tema cinta, cuma bagaimana mereka menggarap tema cinta itu sendiri.

Aku suka filem Cinta arahan Kabir Bhatia dan Sepi arahan beliau. Cukup segala rempah ratus yang perlu untuk sebuah filem. Dari segi teknik sinematografi, runut bunyi dan jalan cerita. Perjalanan filemnya sememangnya mudah difahami walaupun bukan happy ending dan di arahkan oleh pengarah yang tidak berasal dari Malaysia.

3. Sequel


Filem-filem sequel seperti Star wars, Lord of the Ring, Harry Potter, Batman, Spiderman dan sebagainya sememangnya digemari ramai. Orang kata kalau dah tengok dari awal, mesti nak tengok sampai habis. Terpulang kepada cita rasa masing-masing.

4. Hantu/ Thriller

Ramai juga peminat filem-filem sebegini. Suka kepada genre ini atau pelakon filem ini atau memang seorang yang hati kering. Tak takut apa-apa. (I'm not this kind of person).

5. Lawak-Jenaka/Komedi

Filem-filem ini memang membuatkan kita tidak kering gusi apabila menontonnya. Sehingga ke hari ini, filem-filem arahan Tan Sri P Ramlee masih lagi diulang tayang setiap tahun. Malah mungkin setiap bulan. Sememangnya filem beliau begitu dekat dengan jiwa orang kita.

Adakah media mempengaruhi kita untuk menonton sesebuah filem? Iklan-iklan yang disiarkan di televisyen serta poster-poster yang besar gedabak berjaya menarik anda untuk menontonnya? Atau kerana jalan ceritanya? Mungkin juga kerana duit dalam poket masih tebal?
Bagaimana jika awek ajak keluar tengok wayang?

Semua itu adalah sebab kita menonton wayang/filem. Selepas menonton, apa yang kita(dan aku juga) dapat?
  1. Duit habis beli tiket + pop corn
  2. Puas
  3. Hilang tension
  4. Menghayati nilai-nilai yang ada dalam filem
  5. Tak rasa apa-apa
  6. Bosan
Nilai

Berapa ramai yang ingin menonton filem kerana nilai yang ada dalam sesebuah filem? Terutamanya nilai-nilai yang murni lagi sejati, serta nilai-nilai kemanusiaan yang wujud di dalam filem tersebut.

Apa yang pasti, filem begini tidak laku di Malaysia. Adakah kerana ia terlalu stereotaip? Jalan certa yang mengarut, tidak masuk akal dan terlalu khayalan?

Rasa rugi mengeluarkan duit untuk menonton filem begini kerana rasa tidak puas selepas keluar dari panggung? Mungkin ya dan mungkin juga tidak.

Filem-filem seperti Rempit, KL-Menjerit dan sebagainya memaparkan kisah sebenar masyarakat (kononnya) seperti gejala lumba haram, rogol-merogol, pukul-memukul, dadah dan sebagainya. Adakah ia mengajar masyarakat supaya tidak lagi berlumba haram atau menambahkan lagi ghairah remaja untuk berlumba haram, menghisap dadah, bergaduh dan sebagainya. Apakah pula pendapat anda dengan ayat ini: I do what I see, saya buat apa yang saya lihat.

Adakah filem sebagai medium untuk mengajar masyarakat supaya tidak mencontohi nilai-nilai yang di sajikan atau meniru dan memodifikasi nilai-nilai itu menjadi lebih teruk lagi?

Apa-apa pun, tanyalah diri sendiri. Di mana diri kita sebenarnya.

Adios.....

* aku dah tengok Transformer: ROTF. Best gak la. Layan....

2 comments:

Unknown said...

aku x tgk lg..mana aci neh..
wargh......

adyri said...

gi la tengok. best ooo....