Saturday, July 4, 2009

Kenduri Kahwin = Penat Giler

Assalamualaikum wbt.

Hari ni memang penat setelah menolong kerja kenduri kawin anak En. Zambri sejak semalam lagi. Tidur pun tak cukup.

Selepas habis sahaja kenduri, aku balik ke bilik. Pergi ke bilik air ambil wudu' untuk menunaikan solat asar. Selepas itu, mata sudah tidak larat lagi untuk berjaga, aku lelap. Handset ku kunci pukul 7.30 mlm dengan harapan akan bangun untuk menunaikan sembahyang waktu magrib, tapi apakan daya 7.30 bertukar menjadi pukul 10.30 mlm.

Sedar dari tidur, " Kenapa bilik gelap? Sekarang dah pukul berapa? Hari apa hari ni? Tadi aku buat apa? Otak aku ligat berfikir. Apa aku haru buat sekarang?

Selepas beberapa minit, " Oh! hari dah malam, dah pukul 10.30. Hari ni hari sabtu, baru lepas kenduri kahwin anak En, Zambri. Magrib dah terlepas! OMG (Oh my God)!

Memang begini keadaan diriku jika selepas kenduri kahwin, memang penat. Kerja berlambak-lambak nak kena buat. Lepas satu-satu, tak habis-habis. Masak sambal sotong, masak nasi putih, nasi beriani. Ni yang besar-besar, belum kerja yang kecil-kecil lagi.

Basuh periuk, pinggan, kupas bawang, lepas tu kisar pulak. Angkat tong gas, angkat dapur , kacau lauk. Angkat itu, angkat ini sampai sakit belakang aku.

Belum lagi kena order macam-macam lagi. " Tolong ambilkan lada tu. Basuh ni kejap. Dah siap pergi ambil beras pula, lepas tu basuh". " Bagi tahu kawan-kawan kamu suruh angkat barang. Nanti suruh van ambil lauk pengantin". Begini lah ragam manusia, sometime I rarely hate it.

Kerja bersama-sama, ini yang aku suka. Biar sama-sama penat, sama sama letih! Baru lah puas hati.

Apa-apa pun, aku ikhlas tolong kenduri kahwin ni. Tak berkira sangat lah. Hari ni aku tolong kenduri orang, esok-esok kenduri aku orang lain pula yang tolong aku. Tak gitu?

Kerja kenduri kahwin secara gotong royong memang penat, tapi menyeronokkan. Di sinilah kita dapat mengenali antara satu sama lain. Jika sebelum ni memang jarang untuk berjumpa dan bersembang, kenduri seperti ini lah kita mengeratkan ikatan silaturrahim.

Aku tidak hairan kenapa ada orang buat kenduri di hotel atau tempah katering. Kerja senang, tak penat. Habis kenduri boleh cuci kaki saja. Tapi, ongkosnya mau banyak pak! Adakah aku termasuk dalam golongan ini?

Memandangkan kerja aku nanti sekadar cikgu sahaja, memang mustahillah untuk aku buat kenduri kahwin di hotel. Tak mampu rasanya. Tapi kalau kahwin dengan anak orang kaya, tak tau la pulak kan? Hehehe.

Adios.........

7 comments:

Semanis Garam said...

aku tak sabar nak pegi kenduri kawin ko... jemput eh yus??

adyri said...

insya allah.
aku estimate skurang2nye 3 thn aku kn kumpul duit. cewah, berangan nak kawen la pulak! hehehe...

ChekguSekolah said...

aku lg la..
hehehe..

SCHAKEYRA said...

wah, yus dah pikir psal kawin...bugs2.. jgn lupa aku okeyh...

in this entry shown that yus ley msak ngn baik so untung sgtla sesapa nak wat laki hehehehe... promote2... :P

adyri said...

i will not cook to my wife everyday!
just for certain time only!
absolutely not everyday!

SCHAKEYRA said...

hahahha.. okayla... certain time pun kan..
sapa nak yus ni... meh isi borg kat aku heheheh~~

adyri said...

x payah nak isi2 borang, call aki bleh, msj pun boleh. Apatah lagi email dan ym.