Thursday, July 16, 2009

Al Quran in Flash


Assalamualaikum wbt...

Dalam satu hari,

  • berapa kali kita buka komputer?
  • berapakah masa yang kita peruntukkan untuk melayari internet?
  • berapa jam kah kita bermain game?
  • seberapa kerap kita bermain message dengan telefon bimbit?
  • dll
Semasa aku melayari internet di asscrewz, aku terlihat akan tajuk Al-Quran in Flash. Perkara ni memang sudah lama aku cari sebenarnya. Al-quran dalam bentuk digital, tidak perlu melayari internet. Hanya dalam bentuk flash, atau dalam bentuk format gambar.

Akhirnya aku sudah jumpa, benda baik mesti dikongsi. Jadi aku berikan link kepada kawan-kawan agar dapat juga untuk menyedutnya (memuat turun).

Bukan apa, aku rasa aku buka komputer lebih banyak dari aku buka Al-Quran. Aku layari internet lebih banyak dari aku tatap Al-Quran. Aku baca blog orang lagi banyak dari Aku baca Al-quran.

Sebenarnya aku ada juga cuba untuk membaca al-quran selepas setiap kali solat fardhu. Kadang-kadang jadi, kadang-kadang tidak. Itulah susahnya nak istiqamah buat benda baik ni.

Al-quran in flash ini boleh dibaca dalam komputer dan juga telefon bimbit. Jika telefon tidak boleh baca flash, ada format gambar(fbk. kalau tak silap aku) yang boleh dibaca oleh telefon bimbit aku (telefon korang aku xtau la). Jadi bila-bila masa boleh baca al-quran. Memang mudah alih la katakan.

Al-Quran in Flash ni memang macam quran sebenar. Ia dalam bentuk mushaf, seperti quran yang kita simpan dalam almari tu. Tapi yang ini ada tajwid lagi, setiap hukum tajwid diwarnakan untuk memudahkan pembacaan oleh pembacanya.

Juga bersempena dengan Majlis Tilawah Al-Quran peringkat Kebangsaan di UTP sekarang ini, jadi aku mempersilakan kepada sesiapa yang berkeinginan untuk 'menyedutnya'.

Jadi, silalah muat turun. Jangan segan silu. Lepas muat turun, jangan lupa untuk membacanya!

http://rapidshare.com/files/215196947/ALQURAN_IN_FLASH.rar

No comments: