Friday, June 26, 2009

Queensland University of Technology: Part 2

Assalamualaikum wbt.....

Akhirnya, dapatlah juga ku menulis mengenai lawatan sambil belajar (lawatan yang banyak, belajar last skali) di Queensland University of Technology, Australia.

Perjalanan ke Australia memaksa kami tidur semalaman di KLIA lantaran pihak Institut tidak dapat menghantar kami pada waktu pagi. Juga kerana adalah sukar untuk membangunkan manusia pada waktu pagi, jadi kami membuat keputusan berangkat ke KLIA pada jam 23.30.

Perjalanan ini adalah seramai 27 orang termasuk 4 orang pensyarah dan 1 orang anak pensyarah. Penerbangan pada jam 09.00am dengan kapal terbang MAS Boeing 777. Perjalanan ini adalah selama lebih kurang 10jam kerana transit di Sydney dahulu sebelum ke Brisbane. Selepas itu kami menaiki bas menuju ke Islander Resort, Gold Coast.

Hari Pertama

Semangat memang sangat teruja pada hari yang pertama, pantang jumpa tempat yang ada lambang QUT, mesti berhenti ambil gambar. Yalah, mementum waktu itu masih membara. Semangat masih berkobar-kobar. Pertama kali ke eversea katakan. Jadilah macam kera lah sikit. Shaun bawa kami pusing-pusing QUT di kampus Kelvin Groove dan Garden Point. Malangnya masa yang diperuntukkan di Garden Point amat singkat, waktu sesi fotografi menjadi sedikit terbatas.

Hari Kedua

Sama seperti semalam, bertolak ke QUT pukul 7.45am. Sampai di QUT, terus ke sekolah rendah disana melihat proses pembelajaran di sana. Ada sedikit perbezaan dengan malaysia samada dari segi kemudahan dan corak pembelajaran. Sangat menarik untuk dikaji tetapi masa sememangnya terhad.

Jam 3 ptg, kami pusing-pusing brisbane. Pertama sekali ke Mt. Coot-tha, memang cantik pemandangan dari puncak ini. Kami dapat lihat bandar Brisbane secara keseluruhannya.

Hari Ketiga

Hari ini kami pergi ke Movieworld. Taman tema seperti di Genting Highland, namun lebih kepada filem yang telah diterbitkan oleh Warner Bros. Satu hari suntuk disana, sememangnya tidak puas dan tidak cukup masa.

Hari Keempat

Pergi membeli belah di Harbour Town. Banyak barang-barang berjenama boleh didapati dengan harga jauh lebih murah dari Malaysia. Tapi, ini ditujukan kepada siapa yang bawa banyak duit bolehlah memborong disini.

Selepas itu kami ke Paradise Country Farm untuk BBQ makan tengahari serta melihat pertunjukkan seperti mencukur bulu biri-biri, melihat anjing mengawal kambing dan permainan boomerang.

Disini juga ada kangaroo serta koala. Jadi sempatlah kami bergambar dengan kangaroo.

Hari Kelima

Kami pergi lagi ke Harbour town lagi kerana ada lagi barang yang ingin dibeli. Selepas itu kami ke Seaworld. Seaworld adalah tempat haiwan akuatik seperti ikan lumba, jerung, anjing laut dan sebagainya.

Ada juga taman tema tetapi tidaklah sebanyak di Movieworld. Agak boring sedikit disini, mungkin momentum sudah kurang.

Selepas makan malam, kami bertolak ke Brisbane untuk menaiki kapal terbang. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 1jam lebih untuk sampai di lapangan terbang.

Aku tidak menyesal dengan lawatan ini, walaupun duit simpanan lebur begitu saja. Tapi pengalaman yang didapati sewaktu disini tidak ternilai dengan wang ringgit.

Terima kasih kepada Afiq kerana berjaya menguruskan program ini.

Adios.....

p/s: malas nak tulis banyak-banyak, sikit-sikit sudah la ya!

Oh Nana ! said...

how come org tak de kamera siap bole buat slide?

adyri said...

hahaha, tu lah kelebihan org xde kamera. menyelit setiap kali orang ambil gambar. hahahaa

Kita harus ada skil,
Kesimpulannya, jgn bawa kamera kalau org lain dh bawa.

Tp, gambar sorang2 x byk la. Huhuhu

Cahaya Kasih Ladyana said...

sangat bestnye..jeles giler..kami hanya twinning ng oum sahaja..kih2..

adyri said...

xpe, jgn jeles. nanti sambung master kat luar negara ye. Mn2 pn boleh. Nak g europe, asia barat, anywhere u can go. it's up to u.