Wednesday, August 12, 2009

Praktikum Fasa 2 : Cerita 1

Assalamualaikum Wbt..

Hari pertama mahu ke sekolah disambut
dengan kabus pagi di pintu pagar rumah atuk

Pada tarikh 10 Ogos yang lalu, bermulalah praktikum fasa kedua bagiku dan rakan-rakan selama 3 bulan sehinggalah bulan 11 nanti. Bermulalah juga penyesuaian diri dari kelas selama 2 jam seminggu kepada kelas sekurang-kurangnya 6 jam sehari.

Rutin Harian

  • Bangun pagi: 6.15 pagi.
  • Pergi ke sekolah jam 7.10pagi menaiki motorku dengan halaju maksimum 40kmj. Sambil menghirup udara nyaman yang berkabus di kampung Sungai Lui ini. Amat tenang dan mendamaikan.
  • 1.15 ptg balik dari sekolah dan bersiap untuk ke institut untuk latihan nasyid. Insya allah, pertandingan nasyid IPGM peringkat zon tengah akan diadakan pada 19 Ogos ini (doakan kami menjadi johan untuk ke peringkat kebangsaan). Jadi aku terpaksa berulang alik dari institut dan Kg Sg. Lui setiap hari hinggalah minggu depan.
  • 7-8 mlm, tiba di rumah atuk dari cheras, setelah lebih kurang setengah jam 'merempit' melalui lebuhraya Cheras - Sg. Lui. Jalan yang berlubang-lubang, banyak selekoh maut, kenderaan besar seperti lori dan bas, dan tidak lupa juga dengan rakan-rakan 'seperempitan'.
  • 9.15 mlm, makan malam bersama-sama. Tonton televisyen dan menyiapkan RPH (Rancangan Pengajaran Harian).
  • 12 mlm, bersiap-siap untuk tidur.
Beberapa hari ini, hujan turun setiap pagi. Sejuk, dan memang best la tidur.


Apa yang aku rasa?

Penat, sebab berulang alik dan juga menguruskan latihan nasyid. Agak sukar sebenarnya menguruskan manusia ini. Membeli pakaian, menguruskan jadual latihan, berurusan dengan pensyarah yang berkenaan dan yang tidak berkenaan, memberitahuan waktu latihan, memanggil ahli untuk latihan, bermesej untuk bertanya di manakah anda, pukul berapa nak datang latihan. Kenapa tidak datang latihan.

Semua tu aku kena buat, yang bab datang latihan tu yang aku sakit hati sikit. Bila kita dah bagitahu pukul sekian-sekian ada latihan bila tiba waktunya hanya dua tiga ketul saja yang sampai awal. Lepas tu, jika lewat atau tidak dapat datang awal bukannya nak beritahu. Bukan susah pun hanya hantar mesej saja, "Yus, aku ada hal kejap, aku lewat 10 minit". Itu saja. Tidak susah pun. Dan aku ni bukannya kejam sangat, nak kata tak bagi.

Mujurlah di sekolah tidak ada apa-apa masalah setakat ini. Jadual waktu pun agak senang lenang dengan 6 waktu KH dan 2 waktu PJ. Itu pun tinggal 4 masa kerana budak tahun enam menggunakan jadual anjal di mana hanya subjek peperiksaan di ajar. Cuma murid-murid saja yang susah dan sukar sedikit untuk menerima arahan. Aku harus berusaha lebih gigih untuk mengambil hati mereka.

Badan agak letih sedikit kerana dalam proses penyesuaian. Walaubagaimanapun, perut rasa semakin ketat lantaran tidak bersukan dan makan telah dijaga oleh nenekku. Pagi minum, di sekolah makan, balik rumah makan lagi, lepas tu makan malam. Berapa kali makan? Huhuhuhu...

Doakan aku berupaya melalui praktikum ini dan berjaya menyudahkannya dengan jayanya. Sehingga ke entry yang seterusnya, adios....

2 comments:

Rush Murad said...

All the best dalam pertandsyid IPGM....kira adyri ni satu institut dgn ChekguSekolah ekkk?

adyri said...

ye sy dan chekguSekolah satu institut. sama batch dan sama kursus. kelas je lain.