Sunday, January 18, 2009

Alumni PLKN di Kem Princess Haliza

Asslamualaikum wbkt......

Dengan nama Allah y maha pengasih lagi maha penyayang.

Pada 16 & 17 Januari, hari Jumaat dan Sabtu, aku mengahadiri satu program Kelab Alumni PLKN Malaysia di Kem PLKN Princess Haliza, Sepang. Antara aktiviti-aktivitinya adalah Bacaan Yasin & Tahlil, Sesi dialog bersama pelatih dan sesi beramah mesra.

Antara muka-muka ceria pelatih Kem Pricess Haliza

Aku sebenarnya tidak merancang untuk menyertai aktiviti ni, kerana kekangan asignment yang tidaklah suasah sebenarnya untuk dibuat. Akan tetapi akibat kemalasan yang teramat. Pada malam khamis, apabila Hazwan (member pkn aku) telefon untuk mengetahui sama ada aku akanmenyertai aktiviti tersebut, aku memberitahu bahawa aku tidak dapat menyertainya kerana ada beberapa kerja yang perlu diselesaikan. Ini kerana aku perlu menyiapkan proposal research aku kepada Mr Tan, Lecturer subjek research aku. Aku belum buat apa-apa lagi walaupun aku sudah cari beberapa bahan untuk kajian tersebut. Pada pagi jumaat itu, aku memaksakan diri untuk menyiapkan proposal tersebut, bukan kerana rajin tetapi apabila ketua kelas aku(Kimi) memberitahu bahawa Mr Tan tengah marah kerana tidak ramai budak kelas aku yang pergi berjumpa beliau untuk menunjukkan proposal. Aku tidak sampai hati untuk mengecewakan lecturer aku tu, kerana beliau adalah seorang yang baik pada pandangan aku walaupun cara pengajaran beliau tidaklah menarik perhatian aku. Aku gagahkan juga untuk menyiapkannya, dan tanpa aku sedari sebenarnya kerja tersebut adalah amat senang. Tidak sampai sejam pun aku fokus, proposal aku pun siap. Aku pun apa lagi, bersiap2 untuk berjumpa lecturer dan menunjukkan proposal research aku kepada belia. Alhamdulillah beliau menerima proposal aku.

Selepas sahaja berjumpa Mr Tan, aku cakap pada diri aku ni "Lepas ni nak buat apa plak? Keje dah siap (walaupun ada lagi kerja lain yang belum buat, tapi boleh extend lagi yang lain tu)". Tetiba teringat akan tawaran si Hazwan untuk menyertai aktiviti Alumnai PLKN. Aku terus telefon Hazwan dan beliau mengatakan aku masih boleh menyertai aktiviti tersebut. Wakakaa. Hmmmm, ke Sepang la aku hari tu.

Aku dan Afiq Imam bertolak dalam pukul 4ptg dr Insitut, pastu ke kelana Jaya untuk mengambil Hazwan dan terus ke Kem Princess Haliza melalui Banting. Lalu ikut jalan kampung untuk mengelakkan tol. Perghh!! Kami ambil masa lebih kurang 3jam setengah untuk sampai, memang lama beb!! Aku dah naik bosan duduk dalam kereta sebab lama sangat, aku rasa nak pergi sepang tidaklah lama sangat kerana kalau nak ke KLIA tu dalam 2jam boleh sampai. Itulah akibat nak elakkan tol, aku dan afiq ikut je cakap si Hazwan tu sebab kami memang tidak tahu jalan untuk ke kem tersebut. Kita ikut je la jalan yang orang tunjuk. Kami sampai dalam pukul 7.30mlm. Selepas itu pergi makan dan kami memang tidak sempat untuk menyertai bacaan yasin & tahlil seperti yang dirancangkan. Aku pergi ke surau masa itu pelatih-pelatih sudah nak habis baca yasin & tahlil. Tidak apalah, janji masih boleh join.

Selepas itu, acara suai kenal bersama alumni, memang hebatlah sambutan pelatih2 dengan kami semua. Aku naik segan la dengan mereka semua. Kalau nak di banding kan aku dengan alumni2 yang lain, aku dan afiq sahaja ahli biasa dan yang lain semuanya adalah ajk tertinggi Alumni PLKN Malaysia. Ada pengerusi, naib pengerusi, timbalan setiausaha dan ajk2 lain. Huh!! Dahsyat tuh! hehehee....

Sebenarnya ada beberapa acara yang dirancangkan dan yang dijalankan aku tidak berapa berkenan. Antara sebabnya ialah:
  • Tidak ada perancangan yang betul/proper
  • Pelaksanaan yang tidak profesional
  • Aturcara majlis yang tunggang-langgang (buku aturcara/pamplet program pun tidak ada)
  • Pengurusan yang serabut (byk yang serabut, seolah2 tidak pernah diadakan mensyuarat utuk aktiviti tersebut)
Aku ni bukan lah nak membanggakan diri, kalau nak dibandingkan dengan acara yang budak2 institut perguran teknik adakan adalah lebih baik aku rasa jika dibandingkan mereka. Tidak apa lah, sebab ini adalah kali pertama aku menyertai aktiviti mereka. Malas nak komen banyak2.

Kolam untuk akitivi air Kem Princess Haliza

Pada pendapat aku, Kem Princess Haliza ini adalah antara kem yang paling bagus aku pernah pergi kalau nak dibandingkan Kem Summerset Resort sewaktu aku menjalani PLKN dulu. Memang jauh beza la. Tahniah la kepada pengusaha kem kerana menyediakan kemudahan yang baik kepada para pelatih. Penyediaan makanan pun sangatlah memuaskan, dari segia kebersihan dan juga kualiti makanan yang disediakan. Dari segi landskap pun pada aku kira 'ok' lah. Memanglah tidak boleh dibandingkan dengan Hotel-hotel dan resort komersial yang lain.



Kesimpulannya, ak dapat rasa letih je join aktiviti kali ini. xde la seronok sangat. Tapi kalau ada lagi, boleh je nak join. Hehehee, aku kan suka bejalan. Terima kasih kepada Alumni PLKN Malaysia, Hazwan (sebab ajak aku join), dan Afiq sebab jadi driver (hehehee). Sehingga jumpa lagi, Adios.....