Tuesday, January 27, 2009

Balik Kampung

Assalamualaikum....

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani.

Cerita pasal balik kampung? Apa yang yang aku nak selit dalam entry kali ini ek? Itulah yang aku sedang fikirkan semasa menulis entry kali ini. Ada beberapa cerita dan peristiwa yang berlaku sebelum,semasa dan selepas aku balik kampung. Nak dijadikan cerita, aku ceritakan dulu mengenai cerita sebelum balik kampung.


Cerita Sebelum Balik Kampung

Hmmm, aku tidak sangka pada hari jumaat iaitu sehari sebelum aku balik kampung aku dapat demam yang teruk. Di tambah lagi dengan cirit-birit dan muntah. Muntah? hehehe, ade pape ke? Aku pun tak tahu nak cakap macam mana, sakit ni dapat secara tiba-tiba. Memang tak ada tanda-tanda langsung. Sebelum aku sedar yang aku ni demam, aku bangun malam dalam pukul 3 pg lebih kurang, bangun sebab nak buang something la kan, alih-alih blusssh!!!! Kena cirit birit. Dalam hati tak apa lah kot, sekali saja.

Sekali pukul 4 pg bangun lagi, buang lagi. blusssh lagi. Waduh2, ni memang tak boleh tahan ni. Lepas tu bangun untuk kali ke berapa pun aku tau. Yang paling tak tahan sekali ialah apabila aku bangun sebab rasa loya(betul ke aku eja ni?). Rasa nak muntah, mula-mula aku tahan je dulu lepas tu aku terpaksa berlari ke tandas cepat-cepat. Nasib baik la sempat, teruk jugak la aku uwek di tandas.

Lepas muntah tu, aku dah start tak boleh tidur. Sakit perut, bdan menggigil(badan aku panas sbnrnya tp aku rs sejuk), rasa loya lagi. Memang teruk la. Aku ni jenis orang yang tak suka sangat makan Panadol, so memang tak ada stok la. Kalau setakat demam tu, aku boleh tahan lagi la. Tapi kali ni, demam + sakit perut + loya memang mencabar kelakian aku. Tak boleh tahan. Sampai aku telifon mak aku cakap aku demam dan mungkin tak dapat balik kampung esok, selalunya kalau aku sakit aku tak bagitau pun. Tapi oleh kerana nak balik kampung esok, aku bagitau la. Mak aku dah risau, dia suruh aku pergi klinik. Aku cakap memang aku nak pergi klinik pun.

Pagi tu dalam pukul 9 pg aku minta tolong dengan Afiq Imam hantar aku ke Klinik. Menurut doktor tu, badan aku memang panas + heart beat aku cepat. Tapi dia kata tidak terlalu teruk. Okay, it's fine. Lepas tu, lepas bayar ubat RM34 aku pun blah. Balik bilik, rehat. Selepas tidur beberapa jam, badan aku berpeluh. Aku pun rasa dah okay sikit. Tinggal pening-pening lalat saja. Mungkin esok aku boleh la balik kampung kalau keadaan mengizinkan.

Cerita Semasa Balik Kampung

Bahagian ni yang paling teruk sekali aku rasa. Bayangkan balik kampung yang biasanya ambil masa 6jam bertukar kepada 9jam setengah? Memang panas la punggung aku duduk dalam bas.

Bahagian ni bermula apabila bas menuju ke terminal Gombak. Dari jauh, mak ooiiih!! Panjangnya berbaris! Bukan main banyak lagi kereta. Memang sesak la. Biasanya tak la macam ni. Sabar je lah!

Naik bas kali ini memang banyak cabaran dan dugaannya. Dengan penumpang yang pelbagai ragam. Kalau dah turun untuk buang air tak kan ambil masa sampai 45 minit kan? Memang bengang je aku dengan perangai manusia yang pentingkan diri ni. Dah la tu, buat muka poyo je masuk bas balik. Tu baru sekali, kali kedua pulak bila berhenti untuk makan. Biasanya berhenti untuk makan ni ambil masa dalam 30-40 minit. Tapi kali ni memang cabaran dan ujian yang Allah bagi kat aku memang dahsyat. Ada pulak penumpang yang turun kat situ, tapi tak bagi tahu kepada pemandu. Pemandu tu pun tunggu la penumpang yang sorang ni lagi. Elok-elok berhenti setengah jam jadi sejam pulak. Kami pun dok tunggu la sorang penumpang ni yang tak naik-naik. Dugaan, dugaan... Dalam pukul 8 malam aku sampai di Kuala Terengganu.

Sebelum aku balik rumah, mak aku ada cakap yang dia sakit bahu. Bahu sebelah kiri dia tak boleh nak angkat. Banyak hari jugak la dia ambil cuti (MC). Sedih pulak aku tengok mak aku ni. Ya la selalunya kalau aku balik kampung mesti dia akan masak untuk aku. Biasanya aku tolong dia masak nasi dengan masak sayur saja. Main dish @ lauk utama dia yang akan masak.

Tapi hari tu terpaksa lah aku yang masak. Sedap ooo.. Ikan Patin Bakar, rempah dia aku kisar tempoyak + cili padi + kunyit + garam secukup rasa. Senang saja, tapi rasa dia terangkat beb! Boleh la cuba. (He3, sempat lagi promot resipi). But anyway, Ikan Patin Bakar memang sedap, tapi nak patin yang segar la. Kita beli dia masih hidup lagi, pastu suruh la tukang jual tu siang ikan tu. Confirm la segar ikan tu. Ni kalau beli yang kat pasar, dah sejuk beku dah. Belum tentu segar lagi. Nanti akan menjejaskan rasa. Betul cakap aku ni, korang tak nak percaya sudah.

Last day kat rumah, mak aku nak buat Ayam masak lemak cili padi. Kami memang orang Terengganu, tapi oleh kerana duduk merantau lama. Satu keluarga memang boleh makan macam-macam la. Tak cerewet sangat. Macam ikan patin, sesetengah orang terengganu tak boleh makan sangat ikan sungai ni.

Sambung balik bab ayam cili api tadi. Mak aku ni biasanya kalau bab masak-memasak ni memang akan suruh aku. Aku pulak biasanya akan tolak pada adik-adik aku. Bukannya apa, nak suruh diorang belajar. Tahu serba-serbi. Tapi yang kadang-kadang tak berapa boleh tahan tu, mak aku suruh jugak aku.Tu yang tak berapa nak best tu. Mak aku suruh aku, aku suruh adik aku balik. He3, best tak main tolak-tolak ni.

Aku bukan malas sangat nak buat mende tu, tapi aku fikir semua benda tu aku dah pernah buat sejak aku kecil lagi contohnya kupas kelapa, mesin kelapa, siang ikan, kupas bawang, potong sayur dan macam-macam lagi. Aku nak adik-adik aku buat benda tu pulak. It's fair right? Tapi adik2 aku ni memang la, punya la pemalas. Aku nak cakap macam mana pun tak tau lagi.
Walaupun diorang ni lelaki, oleh kerana dah tak ada perempuan lagi dalam rumah aku tu selain mak aku, jadinya diorang kena lah tolong jugak By hook or by crook, they must do it! Aku ni bukan apa, kesian pada mak aku. dia yang buat semua kerja rumah. Dah la penat di sekolah, penat lagi di rumah. Kali ni lagi lah, dia sakit bahu pulak.

Eh, mana bab ayam cili api tadi ni? He3, melalut lagi. Lepas main tolak2 ngan adik aku (mak aku suruh aku ramas kelapa, aku suruh adik aku, pastu mak aku kata tak apalah, biar dia yang ramas. Aku tak sampai hati la plak bila dia cakap macam tu. Dah la tangan dia tak baik lagi, nak buat kerja berat-berat pulak. Hmmm, terpaksalah aku mengalah ngan adik aku ni) aku pun dengan rela hati ramas kelapa (aku tak tahu la aku pakai istilah ni betul ke tak, sebab orang terengganu cakap 'ramah nyo'@ ramas nyiur). Lepas tu mak aku pun masak lah, aku pun makan. Slurppp... Sedap hingga menjilat jari! Aku pun dah lama tak makan ayam masak cili api mak aku buat. Bukan apa, makan santan secara kerap ni kan tak berapa elok. Kolesterol tinggi.

Cerita Selepas Balik Kampung

Cerita selepas balik kampung ni aku balik kat maktab sorang-sorang. Dah la balik awal. orang lain ada seminggu lagi cuti. Sekarang ni kat aras aku ni ada tiga orang saja campur dengan budak sabah & sarawak. Sebenarnya aku beli tiket ni semasa nak naik sem haritu. Jadi, memang tak tau la ada cuti extra. Tapi kira tak apa lah aku balik awal ni pun boleh la siapkan kerja yang belum aku sentuh lagi. Lepas cuti dah nak hantar. Okay lah, aku rasa dah banyak dah aku tulis ni. Jumpa lagi di entry yang akan datang. Adios.....

4 comments:

Semanis Garam said...

aku pun br lepas okay dari demam.. aku pun demam tiba2 je.. tp takde la smpi kena CB! agaknya skrg musim orang nak demam2 lah..

untungnye sape dapat ko jadi suami ni.. dah la reti masak, cute plak tu.. hehe (aku saje nak merekemen ko publicly).. mana la tau ada antara pembaca blog ko ni minat kat ko.. haha..

yer.. sile2, ahmad yusri ni mmg baik orangye.. bersopan santun, berbudi bahasa.. hehe.. jgn marah ye yus.. gurau2.. =D

adyri said...

ye, siler2.
aku ngah single available skrg ni.
huhuhuhu....
sape nak? angkat tangan!
ewah2, sempat lagi ek.
teda2 saja bah ko ni yan.

mohdfaizalrasid said...

lah ko ni bagai2 lak citernye... dah la balik lambat, balik awal lak. sian tol. ko jadi penunggu blok C je la. heheh

adyri said...

ala faizal
blok c tu bkan aku sorang je y tunggu
ramai lagi
lagi plak bdak2 junior tu