Sunday, January 18, 2009

Reunion PLKN Kem Summerset siri 1/2004 di Janda Baik, Bentong, Pahang

Asslamualaikum wbkt......

Dengan nama Allah y maha pengasih lagi maha penyayang.

Bergambar beramai-ramai: Reunion kali ke 2 Kem PLKN Summerset Siri 1/2004

Pada 10 & 11 January 2009 y lalu, ak n the geng mengadakan reunion PLKN kem aku iaitu Kem Summerset, Rompin. Reunion tu diadakan di Zaini Guest House, Janda Baik, Bentong, Pahang. Progran ni dah lama dah Tok Penghulu@Taufeeq rancang. Dalam bulan puasa tahun lepas selepas perjumpaan yang pertama budak2 ni buat di chicken Hurtz, Times Square. Masa itu, aku tak boleh join sebab nenek aku meninggal, so terpaksa la balik kampung. Diorang plan nak buat reunion kat Janda Baik pada tarikh tersebut dengan bayaran sebanyak RM70 pastu last2 minit kene tambah lagi RM10 tidak termasuk kos pengangkutan ke sana. Actually tambang gi balik dalam RM10 je. Aku memang tidak kisah sangat, janji boleh jumpa kawan2 lama. Itu saja.

Aku, Taufeeq@Penghulu & Zack

Reunion tu bermula pada pukul 9 pg, kitorang kumpul kat stesyen Pekeliling ramai2. Selepas itu naik bas beramai-ramai menuju ke Janda Baik. Aku ingat ramai la budak2 laki yang join, rupa-rupanya tidak. Sungguh kecewa, tapi nak buat macam mana kan. Duit pun dah bayar, so join je la. Budak lelaki hanya ada 5 orang je berbanding dengan budak perempuan seramai 13 orang. huhuhu, bayak perbezaanya oooo. Anyway jangan jeles, hehehee. Aku x ksah pun, cuma kena la berhati-hati sikit. Ye la, perempuan ramai kan. Faham-faham je la. Naik bas dari Pekeliling smpai la simpang nak g Bukit Tinggi, kitorang berenti kat situ. Pastu ad orang dr Zaini Guest House tu datang amik kitorang. Ada la dua trip. Best oooo, naik Pick-up duduk kat belakang pulak tu. Dengan suasana yang nyaman dan udara yang bersih. Memang best lah.

Sampai2 je kat Zaini Guest House tu, mula2 rasa biasa2 je. Tapi bila lepas lalu kat jambatan kecil tu, wah! Aku terpegun dengan keindahan yang ada, pokok2 buah-buahan seperti durian,jambu n manggis yang dijadikan sebagai sebahagian landskap, dengan deruan air sungai yang sungguh mendamaikan, rumput-rumput yang menghijau, udara yang agak sedikit sejuk, memang kena la dengan citarasa aku ni yang suka akan keindahan alam. Dalam hati ak cakap, memang tak rugi la aku join reunion kali ni walaupun actually aku rs agak mahal sbnarnye kos yang aku bayar RM80(resort+makan+trekking+Pick-up)+10(tambang bas+RM10(kos lain2)=RM100.

Pemandangan pertama ke Zaini Guest House

Bila semua orang dah sampai, first task yang kitorang buat ialah memasaka untuk makan tengahari. Dalam group ktorang ni ada sorang chef, hazwan nama dia. Dia la yang buat keputusan untuk masak apa, actually semua barang dia yang beli. So, kitorang masak la ramai-ramai. Menu pada tengari itu adalah: nasi putin, Ikan sardin, sayur campur dan buah tembikai. Aku ingatkan budak2 perempuan yang join reunion tu tak pandai sangat masak-memasak ni, rupa-rupanya sangkaan ku tidak betul. Diorang ni boleh la dikategorikan sebagai anak dara yang selalu ke dapur kerana tidak kekok melakukan kerja-kerja di dapur. Walaupun ada la beberapa orang yang tak berapa pandai tapi tak ramai. So, it's okay with me. HEhehehhee, Actually boleh la goyang kaki skit, aku just tolong masak nasi je. Keje yang memang aku expert n sangat senang untuk dilakukan.

Baca doa sebelum makan

Selepas makan, kitorang solat n rehat sekejap sebelum memulakan aktiviti seterusnya. Selepas ini adalah acara mandi sungai. Hohohooo, aku memang suka mandi sungai tapi tak suka mandi ngan budak perempuan, tu yang buat ak berat hati sebenarnya. So, apa yang aku buat ialah bagi diorang semua mandi dulu, lepas diorang dah sejuk, baru lah aku turun. Bukannya apa, tak elok bercampur2 ngan diorang ni. Anyway, sungai kat Janda Baik ni memang sejuk airnya, so ak mandi sekejap je. Lagipun sengan la dengan budak perempuan yang ramai tu. hehehe. Kitorang siap mandi dalam pukul 5 lebih, pastu dah nak siap2 utk bbq malam ni. Actually owner@en Zaini yang sediakan bbq, sebab kitorang dah bayar. Tapi kotang tolong2 la skit kan, sediakan meja dsb. Apa menunya? hehehe.. Ikan Talapia bakar, Lamb chop, bubur kacang, Mee hoon goreng, kentang bakar, kentang lecek(nama omputih dia ak x ingat la) dan beberapa lagi yang ak x ingat. tapi malam tu mmg banyak sangat makanan. So aku pun apa lagi, makan sepuas-puasnya especially ikan talapia. memenag dah lama x makan. Aku tibai sepuas-puasnya la. BBq mlm tu habis dalam pukul 12. Pastu tidur. Malam tu aku tidur tak berapa nenyak kerana si Zack, dia tidur sebelah aku. Memang buas la dia tidur, kejap sini, kejap sana waduh2, agak susah untuk aku tdur dengan selesa. tapi dengan udara yang dingin, memang best la kalau korang nak datang kat tempat ni. Memang Berbaloi.

Keesokan paginya, selepas sarapan acara trekking pun bermula. Trekking ni akan berhenti dekat air terjun. Menurut guide kami tu, trek yang kitorang lalu tu boleh pergi ke gunung nuang. So sape2 yang nak naik ke Gunung Nuang tu, beside trek dari pangsun, hulu langat kat Janda Naik pun boleh naik ke G.Nuang. Kitorang trekking dalam 1jam setengah barulah sampai kat air terjun tu. Budak2 lain aku tengok seksa juga lah diorang nak sampai kat air terjun tu, pada aku biasa2 saja sebab bulan 11 aritu aku baru lepas Kem Tahunan Wataniah. Walaupun selepas tu aku dok umah 'membina badan', tapi kalau setakat trekking 1jam setengah tu tidaklah menjadi halangan. tidaklah sampai tak cukup nafas macam aku mula naik gunung Kinabalu masa 2005 dulu.

Sampai2 je kat air terjun tu, macam biasa la budak2 ni, terus je mandi. Dan aku pun macam biasa jugak, tengok mereka mandi dulu. Biar mereka sejuk, baru lah aku turun. Air terjun ni memang sejuk tapi pada pendapat aku tidaklah sesejuk air terjun yang aku mandi masa di Poring dahulu. Apa-apa hal, layan je. Selepas mandi, kami semua turun balik dalam masa 45minit sahaja. Sekejap sahaja kan.

Selepas trekking, kami semua packing barang-barang dan bersedia untuk pulang. Selepas makan tengahari, kami naik pick-up dan menunggu bas untuk pulang ke Kuala Lumpur. Anyway, this trip memang banyak pengalaman yang manis buat aku selaku orang suka akan alam semulajadi. Janda Baik masih lagi tempay yang sesuai untuk aktiviti luar yang menyeronokkan. Sehingga kita boleh jumpa lagi kawan-kawan, skian.....